HELLENE and CHAOS

20 Μαΐ 2016

Σε απαξίωση ο στόλος των αεροσκαφών Mirage της Π.Α

 
 
Η 114 Πτέρυγα Μάχης και οι 331 και 332 Μοίρες της Π.Α διαδραματίζουν καταλυτικό ρόλο στη σχεδίαση και εκτέλεση των αεροπορικών και διακλαδικών επιχειρήσεων. 

Τόσο τα αεροσκάφη όσο και τα όπλα που αυτά φέρουν συμβάλουν τα μέγιστα στη διαμόρφωση της ένοπλης ισχύος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Η ύπαρξη των Mirage 2000-5 Mk2 (εκ των κορυφαίων αεροσκαφών της Π.Α) δρα καταλυτικά στις εναέριες εμπλοκές αφενός πέραν του οπτικού ορίζοντα (beyond-visual-range) όσο και σε κλασικές κλειστές αερομαχίες. Η 331 Μοίρα ιδρύθηκε στις 18 Απριλίου 1988, με σκοπό την παραλαβή των νεοαποκτηθέντων αεροσκαφών Mirage 2000 EGM/BGM από την ΠΑ. Ο κύριος ρόλος της 331 Μοίρας είναι η αναχαίτιση παντός καιρού. Για το σκοπό αυτό διαθέτει στο οπλοστάσιό της βλήματα Magic II τα οποία σε συνδυασμό με το ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας ICMS, καθιστούν το Mirage 2000 EGM/Mk-I το πληρέστερο αποτρεπτικό όπλο του Αιγαίου.


Επιπλέον, την άνοιξη του 1999 προστίθεται ακόμη ένα όπλο υπεροχής, το βλήμα AM-39 EXOCET και πλέον η Μοίρα αναλαμβάνει και τον ρόλο της προσβολής στόχων επιφανείας. Την 1η Μαρτίου 2007 η Μοίρα ξεκίνησε η προετοιμασία της παραλαβής των νέων αεροσκαφών Mirage 2000-5. Στις 3 Μαΐου του ίδιου έτους τα πρώτα Μ2000-5 ICMS Mk-III προσγειώθηκαν στην 114 ΠΜ στην Τανάγρα. Ακολούθησε η έναρξη εκπαίδευσης των Ελλήνων Ιπταμένων από Γάλλους Ιπταμένους της FAF και της DASSAULT έτσι ώστε τον Μαΐο του 2008 να πραγματοποιηθεί η επιχειρησιακή αξιολόγηση της Μοίρας. Η επιτυχής πορεία της Μοίρας συνεχίστηκε καθώς αναβαθμίστηκε με ακόμη πιο σύγχρονα όπλα όπως βλήματα MICA EM/IR και αλλά και το υποστρατηγικό βλήμα SCALP με το οποίο δύναται πλέον να εκτελέσει προσβολές στόχων εδάφους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις.

Η 332 Μοίρα Παντός Καιρού (ΜΠΚ) ιδρύθηκε στις 11 Αυγούστου 1989 στην 114 Πτέρυγα Μάχης – Αεροπορική Βάση Τανάγρας, φέροντας τον κωδικό κλήσης "Γεράκι". Την 1 Νοεμβρίου 1989 η Μοίρα παρέλαβε τα πρώτα 14 μαχητικά της αεροσκάφη (10 μονοθέσια και 4 διθέσια), ενώ στις 15 Ιουλίου 1990 η αρχική εκπαίδευση ολοκληρώθηκε και έγινε ανακατανομή των πιλότων και των τεχνικών έτσι ώστε οι δύο Μοίρες να είναι στο ίδιο επίπεδο από πλευράς έμψυχου δυναμικού. Το Νοέμβριο του 1990 η Μοίρα αξιολογήθηκε με επιτυχία από το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ) και κηρύχθηκε επιχειρησιακή, οπότε και τότε άρχισε την διενέργεια αποστολών αναχαίτισης και καθηκόντων επιφυλακής πάνω από το Αιγαίο. Από το Μάρτιο 2007 η Μοίρα ανέλαβε, από την 331 Μοίρα, το ρόλο της Τακτικής Αεροπορικής Υποστήριξης Ναυτικών Επιχειρήσεων (ΤΑΥΝΕ), παραλαμβάνοντας τα βλήματα αέρος-επιφανείας AM39 EXOCET και ενσωματώνοντας Ιπταμένους και τεχνικό προσωπικό με εμπειρία στη συγκεκριμένη αποστολή.

Τα γαλλικά αεροσκάφη πάντα αποτελούσαν ένα πραγματικό πολλαπλασιαστή ισχύος αφού εκτός των εξαιρετικών πτητικών επιδόσεων των αεροσκαφών, τα ειδικά όπλα που φέρουν και κυρίως οι κορυφαίοι SCALP αποτελούν πραγματικό εφιάλτη για τις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις. Το πρόβλημα έγκειται τα τελευταία χρόνια καθώς δραματικά πάσχει εδώ και χρόνια η τεχνική υποστήριξη των αεροσκαφών. Από το 2014 εκκρεμεί η υπογραφή για την εν συνεχεία τεχνική υποστήριξη των γαλλικών αεροσκαφών (ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 13/2014 «ΕΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ (FOLLOW ON SUPPORT) ΤΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ MIRAGE 2000/-5»).

Από τις 13 Αυγούστου 2010 εκκρεμεί η νέα σύμβαση για τη τεχνική υποστήριξη των Mirage. Το θέμα έχει προβληματίσει εντόνως τη Π.Α η οποία από το καλοκαίρι του 2015 έχει προβεί σε έντονες ενοχλήσεις προς την πολιτική ηγεσία. Η τελευταία έδωσε τις υποσχέσεις πως εντός του Φθινοπώρου του 2015 θα υπογραφεί η απαραίτητη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης πλην όμως ακόμα δεν υπάρχει κάποιο νεότερο. Αξίζει να σημειωθεί πως το θέμα έχει απασχολήσει και το ελληνικό κοινοβούλιο. Απαντώντας στην Ερώτηση 297/23-7-2010 ο τότε υπουργός άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος είχε αναφέρει πως προγραμματίζεται η κατάρτιση της νέας σύμβασης τεχνικής υποστήριξης.

Με δεδομένα τα προβλήματα που υφίστανται η Π.Α κινδυνεύει να μείνει με μια μόλις μοίρα (331) και σταδιακά η 332 να απαξιωθεί. Δυστυχώς, τα MIRAGE-2000 EGM/BGM δεν εκσυγχρονίστηκαν όταν έπρεπε και έτσι είναι καταδεικασμένα σε απόσυρση μέσα στην επόμενη 5ετία. Δυστυχώς, τα αεροσκάφη Mirage ενοχλούν πολλούς όχι μόνον εκτός των τειχών αλλά και εντός και πολλοί είναι αυτοί που θέλουν την πλήρη απαξίωση τους. Απαιτούνται άμεσες αποφάσεις απόρροια θέλησης και βούλησης της πολιτικής ηγεσίας. Τόσο στα ελληνοτουρκικά όσο και διεθνώς οι καιροί είναι δύσκολοι και πονηροί. Είναι παράλογο αγορές δισεκατομμυρίων να βρεθούν σε απαξίωση επειδή δεν υπογράφεται μια σύμβαση τεχνικής υποστήριξης 140 εκατομμυρίων για δύο νευραλγικές μοίρες της Π.Α
http://defencenews.gr/amina/3794-se-apaksiosi-o-stolos-ton-aeroskafon-mirage-tis-p-a
 
kerberos-hellas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου