22 Ιουν 2012

4 προτεραιότητες (και μία ευκαιρία) για τη νέα ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας

Όπως ανακοινώθηκε από το νέο κυβερνητικό εκπρόσωπο, καθήκοντα υπουργού Εθνικής Άμυνας αναλαμβάνει ο Πάνος Παναγιωτόπουλος, μέχρι πρότινος Τομέαρχης Εξωτερικών της Ν.Δ. ενώ τοποθετούνται και δύο υφυπουργοί, ο Παναγιώτης Καράμπελας, Στρατηγός ε.α (επίτιμος Δκτης 1ης Στρατιάς) και ο Δημήτριος Ελευσινιώτης, Ναύαρχος ε.α. (επίτιμος Α/ΓΕΝ).
Η ανακοίνωση της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας προκαλεί ανάμικτα συναισθήματα καθώς για πολλοστή φορά επικράτησε η λογική του πολυάριθμου κυβερνητικού σχήματος σε αντίθεση με τις προεκλογικές εξαγγελίες περί υιοθέτησης μικρού και ευέλικτου υπουργικού συμβουλίου, και στην προκειμένη, με την προσφάτως δοκιμασμένη “συνταγή” του Στρατηγού ε.α. Φραγκούλη Φράγκου και την άκρως παραγωγική του θητεία στο θώκο του υπηρεσιακού υπουργού.


Η νέα πολιτική ηγεσία του ΥπΕΘΑ καλείται σε μηδενικό χρόνο να επιδείξει έργο, να διορθώσει λάθη του παρελθόντος και να επιλύσει εκρεμμότητες:




1. Κορυφαία προτεραιότητα είναι η ταχύτατη υλοποίηση των τακτικών μεταθέσεων του στρατιωτικού προσωπικού για το 2012 καθώς και η άμεση επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με αυτές (οικογένεια, σχολική εκπαίδευση, στέγαση, περίθαλψη, οικονομικά προβλήματα).

2. Άμεσης αντιμετώπισης χρήζει το ζήτημα της απρόσκοπτης προμήθειας καυσίμων από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Το Ελεγκτικό Συνέδριο καθυστερεί να εγκρίνει την αποδέσμευση €8 εκατ., όπως συναποφάσισαν τα υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών, με το σκεπτικό ότι επελέγη η λύση της απευθείας ανάθεσης (σ.σ. λόγω του κατεπείγοντος της προμήθειας) αντί της χρονοβόρου προκήρυξης διεθνούς διαγωνισμού.

3. Εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι η ανάληψη ενεργειών για την επαύξηση της διαθεσιμότητας των μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων όπως επίσης και η προμήθεια ανταλλακτικών και πυρομαχικών. Η νέα ηγεσία του ΥπΕΘΑ οφείλει να κινηθεί ταχύτατα για την απόκτηση των μεταχειρισμένων οπλικών συστημάτων που παραχωρούν δωρεάν οι ΗΠΑ, τα οποία θα οδηγήσουν στην απόσυρση παλαιοτέρων αντίστοιχων συστημάτων όπως επίσης και σε οικονομίες κλίμακας.

4. Μείζον ζήτημα, που εν πολλοίς θα κρίνει την επιτυχία ή μη της νέας ηγεσίας, είναι η πολύπαθη αναδιοργάνωση του Ελληνικού Στρατού, τομέα στον οποίο μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα ο υφυπουργός Π. Καράμπελας που έχει μακρόχρονη επιτελική εμπειρία. Οι αλλαγές στη Δομή Δυνάμεων του ΕΣ απαιτούν ισχυρότατη πολιτική βούληση και σύγκρουση με συντεχνιακά, κομματικά ή τοπικιστικά συμφέροντα. Η κατάργηση/συγχώνευση Μονάδων και Σχηματισμών, η μείωση του αριθμού των ανωτάτων αξιωματικών με παράλληλη κατάργηση διοικητικών θέσεων, η μείωση της γραφειοκρατίας και η αναδιάταξη του ΕΣ αποκλειστικά στον οριζόντιο (Μακεδονία-Θράκη) και κάθετο άξονα (Αιγαίο) της ελληνικής επικράτειας είναι μονόδρομος.

Όσον αφορά την παρένθεση του τίτλου, αυτή σχετίζεται σαφώς με το παράθυρο ευκαιρίας που διανοίγεται για ευρύτατη διακομματική στήριξη στην επαναφορά της 12μηνης στρατιωτικής θητείας.

Ακολουθεί κείμενο του Ταξιάρχου ε.α Χρήστου Κουτσογιαννόπουλου που εστάλη προ δύο μηνών και σήμερα κρίνεται σκόπιμη η δημοσίευσή του:

Πέντε αναδιοργανώσεις σε 20 χρόνια με αποτέλεσμα μηδέν

Με αφορμή πρόσφατη αρθρογραφία με θέμα «Τι Στρατό Θέλουμε;» και ενώ έχουν γίνει πέντε «αναδιοργανώσεις» την τελευταία εικοσαετία, οι οποίες εξαντλήθηκαν στο άνοιγμα και το κλείσιμο, την αλλαγή έδρας, τη σύνθεση και την αλλαγή ονομάτων των Μονάδων κανείς δεν ασχολήθηκε με την βελτιστοποίηση την απλοποίηση την κατάργηση Υπηρεσιών Κέντρων και Μονάδων την εξέλιξη του προσωπικού και την αλλαγή στην εσωτερική οργάνωση και στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Για να επιτύχουν «επιχειρησιακή λειτουργικότητα» οι σύγχρονοι στρατοί χρησιμοποιούν συστηματικά επιστήμες, όπως η επιχειρησιακή έρευνα, η διοίκηση επιχειρήσεων, η πληροφορική, η κοστολόγηση η διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας με παράλληλη αξιοποίηση κατάλληλα εκπαιδευμένων στελεχών σε κατάλληλες θέσεις. Αντίθετα, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις χρησιμοποιούν ελάχιστα τη σύγχρονη τεχνολογία, τις σύγχρονες μεθόδους διοίκησης και τις ειδικές γνώσεις του προσωπικού τους. Υπάρχει η εδραιωμένη πεποίθηση ότι τα στελέχη, τα οποία έχουν εκπαιδευτεί να λειτουργούν στο πεδίο της μάχης μέσω της τυπικής εσωτερικής εκπαιδευτικής διαδικασίας (π.χ. ΑΔΙΣΠΟ, ΣΕΘΑ), θεωρούνται ικανά χωρίς άλλη ακαδημαϊκή εκπαίδευση και εμπειρία, να προβαίνουν σε σχεδιασμούς που απαιτούν τη γνώση επιστημονικών πεδίων όπως αυτά που αναφέρθηκαν πιο πάνω. Στελέχη που είναι κάτοχοι τέτοιων γνώσεων τις οποίες απέκτησαν είτε εξαιτίας προσωπικής επιθυμίας είτε κατόπιν απαίτησης της υπηρεσίας είναι εκτός της διαδικασίας σχεδιασμού και φυσικά εκτός της αλυσίδας λήψης αποφάσεων.

Με δεδομένη την γενικευμένη σε όλο το εύρος του πολιτικού φάσματος τάση για μείωση των οικονομικών πόρων που διατίθενται για την εθνική άμυνα τότε είναι αναγκαία η επανεξέταση λειτουργίας των Υπηρεσιών των Κέντρων και Μονάδων των Γενικών Επιτελείων εξοικονομώντας προσωπικό και χρήμα.

Το πεδίο δράσης είναι λαμπρό και τα παραδείγματα πολλά.

Τέσσερις ξεχωριστές οικονομικές υπηρεσίες (ΔΟΥ) λειτουργούν για κάθε Επιτελείο ΓΕΕΘΑ, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ οι οποίες ασχολούνται με τα ίδια αντικείμενα σύνταξη και παρακολούθηση προϋπολογισμού, παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των οικονομικών διατάξεων έλεγχο νομιμότητας των οικονομικών πράξεων εκκαθάριση και αναγνώριση των δαπανών. Τέσσερα κέντρα πληροφορικής τα οποία ασχολούνται με την αυτοματοποίηση των διαδικασιών επεξεργασίας στοιχείων (προσωπικό, επιστράτευση, διοικητική υποστήριξη, διοίκηση & έλεγχος). Τα τρία βρίσκονται στο ίδιο στρατόπεδο.

Τρία μηχανογραφικά κέντρα μισθοδοσίας (αντίστοιχα περίπου του ΚΕΠΥΟ), ένα για κάθε Κλάδο ΓΕΣ/ΟΛΚΕΣ, ΓΕΑ/ΟΛΚΑ και ΓΕΝ/ΚΕΦΝ και τρία διαφορετικά συστήματα παρακολούθησης υλικών και προσωπικού. Κάθε Κλάδος έχει το δικό του σύστημα, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι υπάρχουν τρεις διαφορετικές δικτυακές υποδομές μέσα στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα, τριπλάσιο προσωπικό υποστήριξης, τρία συμβόλαια συντήρησης με ότι κόστος αυτό συνεπάγεται, ενώ αυτά δεν συνεργάζονται μεταξύ τους.

Πέντε τουλάχιστον συστήματα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων και αλληλογραφίας (ΔΑΔΑ, ΑΣΔΑ ΠΥΡΣΕΙΑ, ΑΣΔΣ, ΕΘΥΣΑΝ, CRONOS/NMS-ΝΑΤΟ, NMHS) και δύο υπηρεσίες διακίνησης έντυπης αλληλογραφίας στο Στρατό Ξηράς (Υπηρεσία Επείγουσας Στρατιωτικής Αλληλογραφίας και το Ταχυδρομικό Σώμα).

Τέλος τέσσερις Μονάδες Διοικητικής Υποστήριξης και τέσσερα τηλεφωνικά κέντρα στο ίδιο στρατόπεδο για κάθε Επιτελείο πράγμα το οποίο σημαίνει τέσσερις Διοικητές, τέσσερα γραφεία κινήσεως, τέσσερα κέντρα επικοινωνιών που ασχολούνται με τα ίδιο έργο.

Ποιος θα βάλει ένα τέλος σε όλα αυτά;

Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος
Ταξίαρχος ε.α., PhD Επιχειρησιακή Οργάνωση
strategyreports


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου