22 Απρ 2013

Ναυπηγεία Ελευσίνας: το παρασκήνιο μιας τροπολογίας

supervita
 
Σε συνέχεια των όσων γράφαμε εδώ σχετικά με την τροπολογία που κατατέθηκε από ομάδα βουλευτών για την αποδέσμευση 25,4 εκατομμυρίων ευρώ στο ναυπηγικό πρόγραμμα των ΤΠΚ Super Vita του ΠΝ, ποσό που εκκρεμεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο, επειδή πολλά γράφηκαν σχετικά θα θέλαμε να σημειώσουμε τα παρακάτω:
 
Η τροπολογία είναι μια –σχεδόν- διακομματική προσπάθεια να συνεχιστεί η ναυπήγηση των τριών πυραυλακάτων Super Vita, των σκαφών Νο 5, Νο 6 και Νo7 του προγράμματος, η διαδικασία για τις οποίες έχει πρακτικά σταματήσει εδώ και καιρό, μετά την κατάσταση στην οποία είχαν περιέλθει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, στο καθεστώς δηλαδή πτώχευσης.
Να υπενθυμίσουμε ότι το εξελισσόμενο και διογκούμενο πρόβλημα στο πρόγραμμα τα τελευταία χρόνια ήταν ότι, με τις καθυστερήσεις στην ναυπήγηση λόγω των προβλημάτων των ναυπηγείων, η «ψαλίδα» ανάμεσα στο εκτελεσθέν έργο και τις πληρωμές από το ΠΝ (που μέχρι και κάποιο σημείο καταβάλλονταν κανονικά) είχε ανοίξει σε σημείο που δεν δικαιολογείτο η συνέχισή τους. Από το σημείο εκείνο και μετά η όλη ιστορία μπήκε σε έναν φαύλο κύκλο, όπου η αδυναμία των ναυπηγείων να συνεχίζουν την ναυπήγηση (συμπεριλαμβανομένων και των πληρωμών προς τους ξένους προμηθευτές όπως η BAE Systems) ώστε να κλείνει η «ψαλίδα» και να συνεχιστούν οι πληρωμές έφερε το πρόγραμμα σε αδιέξοδο. Υπήρχε μάλιστα (και όπως θα δούμε παρακάτω υπάρχει ακόμη) ορατός ο κίνδυνος η κατάρρευση των ναυπηγείων (που σε καμιά περίπτωση δεν έχει αποσοβηθεί) να αφήσει το ναυπηγικό πρόγραμμα μετέωρο με την απώλεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
 
Η αποδέσμευση των 25,4 εκατομμυρίων ευρώ, που θα πρέπει – σύμφωνα με την τροπολογία- να γίνει έως και τις 30 Απριλίου του 2013 κάτω από την εγγύηση ορκωτού λογιστή ότι θα χρησιμοποιηθούν για την χρηματοδότηση της ναυπήγησης και (για το συγκεκριμένο κομμάτι του προγράμματος) το έργο θα συμβαδίζει με τις πληρωμές έχει σαν στόχο να… άρει το αδιέξοδο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τροπολογία κατατέθηκε, όπως είπαμε και στην αρχική μας ανάρτηση, από βουλευτές της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, της ΔΗΜΑΡ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων, πρακτικά όλους στην περιοχή ενδιαφέροντος, δηλαδή την Αττική. Και οι συγκεκριμένοι μεν ορθά κινήθηκαν ίσως να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα των ψηφοφόρων της περιοχής τους. Η μεγάλη βέβαια απορία που δημιουργείται είναι γιατί αυτή η εξέλιξη έπρεπε να περάσει μέσα από μια τροπολογία βουλευτών και δεν θα έπρεπε –εδώ και καιρό- να είναι μέρος της διαδικασίας διαβουλεύσεων με τα ναυπηγεία, που υποτίθεται ότι είχε ξεκινήσει το ΥΕΘΑ;
Γιατί δεν εφαρμόστηκε μέχρι σήμερα και θα έπρεπε να κατάσταση να είχε φτάσει σε αυτό το σημείο;
Πέρα όμως από τους τύπους, λύνει η εξέλιξη που δρομολογεί η τροπολογία το τεράστιο πρόβλημα του προγράμματος Super Vita;
Σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες και υπολογισμούς που μπορούν να γίνουν σχετικά, το ναυπηγικό κόστος του προγράμματος των τριών πυραυλακάτων είναι περίπου 362 εκατομμύρια ευρώ οι συνολικές πληρωμές του ΠΝ μέχρι σήμερα κινούνται στο επίπεδο των 224 και 230 εκατομμυρίων ευρώ. Η πιο σημαντική υστέρηση έργου έναντι πληρωμών εμφανίζεται στην πέμπτη πυραυλάκατο, την P71 ΡΙΤΣΟΣ, με μερίδιο επένδυσης του προγράμματος περίπου 134 εκατομμύρια, που πιστεύεται ότι έχει αποπληρωθεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Το σκάφος όμως ενώ θα έπρεπε να έχει παραδοθεί στο ΠΝ και να έχει ενταχθεί σε υπηρεσία στο τέλος του 2010, είναι ακόμη ημιτελές (αν και οι εναπομείνασες εργασίες δεν είναι μεγάλες). Η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική για τα δυο άλλα σκάφη, το P72 ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ και το P73 ΒΛΑΧΑΚΟΣ.
 
To σκεπτικό της εκταμίευσης των 25,4 εκατομμυρίων ευρώ είναι η επαναδρομολόγηση του προγράμματος με την ολοκλήρωση του P71, που με βάση ένα νέο χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις δοκιμές και να παραδοθεί στο ΠΝ εννέα μήνες μετά την υλοποίηση των προβλέψεων της τροπολογίας. Εάν δηλαδή τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα της αποδέσμευσης των 25,4 εκατομμυρίων, αυτό θα γίνει στο τέλος Ιανουαρίου 2014.
Ακόμη όμως και με αυτή την εξέλιξη, η ολοκλήρωση του ναυπηγικού προγράμματος των πυραυλακάτων θα απαιτήσει επιπλέον 100-110 εκατομμύρια ευρώ με τα σκάφη Νο 6 και Νο 7 να παραδίδονται (εάν το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα τηρηθεί), σε δυο και τρία χρόνια, δηλαδή τον Απρίλιο του 2015 και 2016 αντίστοιχα.
Εντάσσεται όμως η αποδέσμευση των 25,4 εκατομμυρίων σε ένα γενικότερο πλαίσιο επίλυσης (και γι’ αυτό επιμένουμε ότι η λύση έπρεπε να προέρχεται από το ΥΕΘΑ) ή σε μερικούς μήνες από σήμερα, όταν το πρόγραμμα θα σκαλώσει και πάλι με την ανακολουθία να ναυπηγικού έργου-πληρωμών για την Νο 6 και Ν 7 ΤΠΚ θα ψάχνουμε… νέα τροπολογία;

http://ptisidiastima.wordpress.com/
kerberos-hellas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου