Τα ερωτήματα για τα αίτια από τη σημερινή τραγωδία είναι αναμφισβήτητα πολλά αλλά οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο για κράτηση κινητήρα στην πιο κρίσιμη φάση της πτήσης αυτής της απογείωσης.
Το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα έχουμε χάσει δύο F-16 από την ίδια ακριβώς αιτία κράτηση κινητήρα (εάν ισχύουν οι αρχικές πληροφορίες για κράτηση την ώρα της απογείωσης) έρχονται σε άμεση συνάφεια με το χρόνιο πρόβλημα έλλειψης ανταλλακτικών και δη για τους κινητήρες των αεροσκαφών. Τόσο για τους F110-GE 100 της General Electric που βρίσκονται τοποθετημένοι στα F-16 block 30 και 50 όσο και για τους F-100-PW-229 των F-16 block 52+ και Adv.
Το πρόβλημα προμήθειας ανταλλακτικών χρονολογείται από το 2008 δηλαδή...
από εκείνη τη χρονιά έχει να γίνει προμήθεια ανταλλακτικών κάτι που έφερε τα F-16 στα χαμηλότερα επίπεδα διαθεσιμότητας από την παραλαβή των πρώτων το 1989.
Ακόμη και τώρα τα μαχητικά του τύπου είναι χωρίς ανταλλακτικά και οι ευθύνες που βαρύνουν την απερχόμενη κυβέρνηση μεγάλες. Μόλις στις 18 Νοεμβρίου η αμερικανική DSCA ανακοίνωσε την έγκριση από το αμερικανικό Κογκρέσο της παροχής ανταλλακτικών για τα F-16 της ΠΑ ύψους 188 εκατ. $ αλλά φυσικά μέχρι αυτά να φτάσουν στην Ελλάδα θα παρέλθει ένα εύλογο χρονικό διάστημα.
Πιο συγκεκριμένα με ανακοίνωση της η υπηρεσία αμυντικής συνεργασίας και ασφάλειας DSCA του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, είχε κοινοποιήσει την έγκριση του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ για την πιθανή πώληση στην Ελλάδα μέσω του συστήματος FMS (Foreign Military Sales) υποστήριξης και σχετικού εξοπλισμού, ανταλλακτικών και λογιστικής υποστήριξης για τα μαχητικά F-16 Fighting Falcon υπολογιζόμενου κόστους 188 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ (150 εκατ. €).
Αλλά εκτός από αυτό το απαράδεκτο επίπεδο διαθεσιμότητας και παροχής ανταλλακτικών υπάρχει και άλλο πρόβλημα: Πως αυτά θα έρθουν στην Ελλάδα!
Το πρόβλημα έγκειται στις μεταφορικές εταιρείες που έχουν υπογράψει συμβόλαια για την αποστολή των ανταλλακτικών και με τις οποίες το ΥΠΕΘΑ βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη για θέματα κόστους!
Δηλαδή εκτός του γεγονότος ότι για τα ανταλλακτικά υπάρχει έγκριση δεν ξέρουμε πως θα τα φέρουμε. Αλλά ακόμη και τώρα κανείς δεν είναι σε θέση να πει με ασφάλεια πότε αυτά που εγκρίθηκαν τον περασμένο Νοέμβριο θα βρίσκονται στην Ελλάδα.
Σε ότι αφορά το συγκεκριμένο block παραγωγής το 50, έχουν τα αεροσκάφη παρουσιάζουν ένα εξαιρετικό επίπεδο ασφάλειας καθώς από το 1997 που άρχισαν να παραδίδονται στην ΠΑ έχουν σημειωθεί μαζί με το σημερινό μόλις δύο πτώσεις αλλά το τελευταίο διάστημα οι πτώσεις μαχητικών F-16 είναι πολλές και ειδικότερα σε ότι αφορά τα F-16 block 52+
Πιο συγκεκριμένα το πρώτο δυστύχημα για την συγκεκριμένη έκδοση σημειώθηκε στις 23 Μαΐου του 2006 με την συντριβή ύστερα από εναέρια σύγκρουση F-16C του Σμηναγού Κωνσταντίνου Ηλιάκη με αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατό του.
Το δεύτερο δυστύχημα σημειώθηκε στις 5 Δεκεμβρίου του 2007 όταν 1 F-16C συνετρίβη 20 ν.μ. νότια του Αγίου Όρους με αποτέλεσμα το θάνατο του χειριστή του.
Το τρίτο και πλέον τραγικό δυστύχημα σημειώθηκε στις 26 Αυγούστου του 2010 όταν δύο αεροσκάφη ένα μονοθέσιο και ένα διθέσιο συγκρούστηκαν Ν.Δ. της νήσουν Χρυσή νότια της Κρήτης με αποτέλεσμα το θάνατο δύο χειριστών.
Η πέμπτη απώλεια μαχητικού ήταν στις 4 Δεκεμβρίου ενός F-16D χωρίς θύματα με τους δύο χειριστές να εγκαταλείπουν με επιτυχία το αεροσκάφος από κράτηση κινητήρα.
Στις 19 Ιανουαρίου του 2012 είχε συμβεί ένα περιστατικό ασφάλειας με αεροσκάφος F-16D Block 52+ της 110ΠΜ/337Μ. Πιο συγκεκριμένα κατά την διάρκεια εκπαίδευσης αποπροσγειώσεων (touch and go) στην Αεροπορική Βάση Λάρισας υποχώρησαν τα σκέλη του μαχητικού με αποτέλεσμα την ακινητοποίηση του αεροσκάφους εντός διαδρόμου και την πρόκληση μικρών υλικών ζημιών στα σκέλη και στις εξωτερικές δεξαμενές.
Σε ότι αφορά τα F-16 Block 30 αυτά έχουν παρουσιάσει ένα σοβαρότερο δείκτη πτώσεων καθώς από τα 40 αρχικά έχουν απωλεσθεί 6 μονοθέσια και 2 διθέσια.
kerberos-hellas
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου