22 Δεκ 2016

Auto-GCAS : Απαραίτητος «Φύλακας Άγγελος» για τα Ελληνικά F-16


Ραντάρ AESA, ατρακτίδια υπερύθρων Sniper, Link -16, ενσωμάτωση νέων όπλων είναι συνήθως ο κεντρικός πυρήνας των αναφορών στο ζωτικής σημασίας, για την ΠΑ και την άμυνα της χώρας, πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των ελληνικών F16.

Ωστόσο,ένα νέο σύστημα που καθίσταται διαθέσιμο με το πρόγραμμα εκσυχρονισμού των F16 δεν έχει στόχο να μετατρέψει το αντίπαλο αεροσκάφος σε μια κατερχόμενη μπάλα φωτιάς, αλλά να σώσει την ζωή του χειριστή και φυσικά το ίδιο το αεροσκάφος.


Το σύστημα αυτό είναι το Auto-GCAS (Automatic Ground-Collision Avoidance System), για το οποίο είχαμε κάνει ακροθιγώς αναφορά στο άρθρο μας με τίτλο “ Ολοταχώς για τον εκσυγχρονισμό των F-16 της Π.Α το Φθινόπωρο ” (25/7/16/ Απόλλωνας Λεονταρίτης).

Το Auto-GCAS είναι ένα αυτόματο σύστημα που μόλις εγκατασταθεί και ενεργοποιηθεί σε ένα αεροσκάφος, μπορεί ελέγχοντας : το υψόμετρο, την ταχύτητα, τη στάση, θέση βάση του GPS, το έδαφος, αν κρίνει ότι όλα αυτά δείχνουν μια επικείμενη ελεγχόμενη πτήση προς το έδαφος (CFIT ) να παίρνει αυτόματα τον έλεγχο στα χειριστήρια της πτήσης 1.5 sec πριν την πρόσκρουση στο έδαφος και με αυτόματο ελιγμό 5 G να οδηγεί το αεροσκάφος σε ύψος ασφαλείας, πριν παραδώσει ξανά τον έλεγχο στον χειριστή.

Η ανάπτυξη του Auto-GCAS πηγαίνει πίσω πάνω από 30 χρόνια, με την πρώτη πτήση να πραγματοποιείται στην Βάση Edwards της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ ως μια συνεργασία μεταξύ της NASA, του Εργαστηρίου Έρευνας της Πολεμικής Αεροπορίας (AFRL), του Κέντρου Δοκιμών της Πολεμικής Αεροπορίας (AFTC) και της Lockheed Martin. Το πρόγραμμα είχε αρχικά συμπεριληφθεί ως ένα σύστημα ασφαλείας των δοκιμών για να επιτρέψει την πραγματοποίηση δυσκολότερων δοκιμών των test pilots με extra ασφάλεια. Φυσικά, οι πιλότοι δοκιμαστές πήραν γρήγορα γνώση των δυνατοτήτων του Auto-GCAS, και συμφώνησαν ότι το σύστημα πρέπει να πάρει διαστάσεις και εφαρμογές ευρύτερης εμβέλειας, πέρα από πρωτογενές σύστημα δοκιμών.

Μέχρι το 2009, το Auto-GCAS ενσωματώθηκε σ’ ένα το αναβαθμισμένο F-16D Block 25 με το οποίο έγιναν πολλές δοκιμές στην βάση Edwards.
Σύμφωνα με τη NASA : "Η ομάδα διεξήγαγε πάνω από 556 ελιγμούς κατά τη διάρκεια 49 πτήσεων, μερικοί από τους οποίους αφορούσαν απότομη βουτιά πρός το έδαφος ή πορεία προς τις πλευρές των βουνών. Oι δοκιμές με το Auto-GCAS απέδειξαν ότι θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τον αριθμό των ατυχημάτων που προκύπτουν από χωροταξικό αποπροσανατολισμό του πιλότου, απώλεια της επίγνωσης της κατάστασης, G-LOC, αλλά και λόγω προσγειώσεων με ανεβασμένα τα σκέλη προσγείωσης."

Aπ'το 2014 έχει ξεκινήσει η ενσωμάτωση του συστήματος στο λογισμικό των αεροσκαφών F16 της USAF και ήδη υπάρχουν 4 καταγεγραμμένες περιπτώσεις όπου σώθηκαν πιλότοι και αεροσκάφη από δυσάρεστες καταστάσεις ...To σύστημα βέβαια δεν εγγυάται σε καθολικό επίπεδο την αποφυγή της συντριβής. Μέχρι τώρα, δεν μπορεί να επέμβει π.χ στην απώλεια στήριξης του αεροσκάφους λόγω πολύ χαμηλής ταχύτητας ή την μείωση μιας πολύ υψηλής ταχύτητας για να κάνει πιο εύκολα ανακτήσιμη την πτητική συμπεριφορά του αεροσκάφους.

Σε κάθε περίπτωση, το Auto-GCAS είναι ένας επιπλέον κρίκος ασφαλείας για την πολύ απαιτητική περιοχή των μαχητικών αεροσκαφών. Είτε πετώντας μέρα σε άσχημο καιρό,είτε βράδυ κοντά στην επιφάνεια της γης και της θάλασσας, είτε βουτώντας χαμηλά σε χαράδρες στην διάρκεια  εξαιρετικά απαιτητικών ασκήσεων προσβολής χερσαίων στόχων, είτε αναχαιτίζοντας Τούρκους στο Αιγαίο με πολλαπλά και διαδοχικά θετικά και αρνητικά Gs, το Auto-GCAS θα αποτελεί μια ύστατη ασπίδα προστασίας για τους πιλότους μας όταν όλα θα κινούνται στα όρια μηχανών και ανθρώπινων δυνατοτήτων...

Αρκεί η Πολιτική ηγεσία της χώρας να μπορεί να συνειδητοποιήσει ότι δεν υπάρχει η πολυτέλεια να χαθεί ξανά  ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ, που μπορεί να σωθεί στα πλαίσια μιας αναβάθμισης λογισμικού.

Και με αυτήν την σκέψη, της αφιερώνουμε το παρακάτω βίντεο όπου κατά την εξέλιξη μιας εκπαιδευτικής πτήσης στην Αμερική στη διάρκεια ελιγμών με πολλά G  ο εκπαιδευόμενος πιλότος χάνει τις αισθήσεις του και το F16 μπαίνει σε απώλεια ελέγχου κατερχόμενο προς το έδαφος, όταν το Auto-GCAS επεμβαίνει στα 8.760 πόδια αποτρέποντας την βέβαιη καταστροφή !

kerberos-hellas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου