8 Ιαν 2019

Οι Έλληνες Πεζοναύτες αποκτούν (επιτέλους) αμφίβια AAVP7A1 από τις ΗΠΑ;


Μέσα στους επόμενους μήνες ίσως κλείσει επιτέλους ένα από τα μεγαλύτερα κενά στον εξοπλισμό των Ελλήνων Πεζοναυτών. Οι τελευταίοι, είναι ίσως από τους τελευταίους στον κόσμο που κάνουν χρήση Αποβατικών Ακάτων (ΑΒΑΚ) για τις αποβάσεις τους. Οι τελευταίες, είναι προβληματικές όχι μόνο σε αποβάσεις, αλλά και σε απλές αποβιβάσεις στην ακτή. Η πρακτική χρήσης των ΑΒΑΚ πάει πίσω στον Β’ ΠΠ, και η τελευταία «σοβαρή» χρήση τους έγινε το 1965 στην Ντανάνγκ, από Αμερικανούς Πεζοναύτες. Φυσικά δεν ήταν απόβαση, αλλά απλή αποβίβαση.

Μετά από αρκετά ΕΜΠΑΕ, και ξέροντας το χρόνιο πρόβλημα όλες σχεδόν οι ηγεσίες του ΥΠΕΘΑ, οι Έλληνες Πεζοναύτες συνέχιζαν να κάνουν χρήση των απαρχαιωμένων ΑΒΑΚ. Φυσικά και οι Τούρκοι Πεζοναύτες έχουν αντίστοιχα μέσα, αλλά οι τελευταίοι έχουν στην διάθεσή τους έναν τεράστιο στόλο ελικοπτέρων S-70 και Cougar για να τους μεταφέρουν, ενώ οι Έλληνες Πεζοναύτες έχουν απλά τα επίσης απαρχαιωμένα UH-1H και ελάχιστα CH-47D. Σε κάθε περίπτωση, οι Πεζοναύτες μας είναι καθηλωμένοι στην εποχή του Βιετνάμ. Φυσικά η Τουρκία αναπτύσσει το δικό της όχημα AAV…

Για όσους έχουν μνήμη από το πρώτο ΕΜΠΑΕ, υπάρχει πρόβλεψη για αγορά καινούργιων ή μεταχειρισμένων αμφίβιων αποβατικών οχημάτων, με βασικό στόχο το αμερικανικό AAVP7A1. Τα οχήματα δεν αγοράστηκαν τις «καλές» εποχές, και φυσικά δεν υπήρξε καμία εξέλιξη στην Μνημονιακή εποχή. Στο ενδιάμεσο είχαμε εξετάσει το Arisgator, εκείνη την «περίεργη» έκδοση του M113 που είχαν εξελίξει οι Ιταλοί και μετά ήλθαν τα BMP-3F και μας… τελείωσαν.Οι ανάγκες όμως μεγάλωναν, και οι Πεζοναύτες μας, αν και αποτελούν ικανότατες Ειδικές Δυνάμεις, που θα μπορούσαν να αλλάξουν τα δεδομένα σε κάποιο νησί του Αιγαίου αν χρειαζόταν, εντούτοις θα έπαιζαν τον ρόλο του επίλεκτου Πεζικού, ή θα έπαιζαν το ριμέικ της ταινίας του Στρατιώτη Ράιαν, αφού χωρίς τα αντίστοιχα μέσα οι απώλειες θα φτάσουν τα επίπεδα Νορμανδίας.
Κάποια στιγμή, το 2011-12, η χώρα μας ζήτησε επιτακτικά 18-24 AAVP7A1 από τις ΗΠΑ. Οι τελευταίες όμως δεν είχαν διαθέσιμα οχήματα, ή αν είχαν, πωλούνταν σε υψηλή τιμή. Θυμίζουμε πως αριθμό αγόρασε η BAe Systems, τα εκσυγχρόνισε και τα (μοσχο)πούλησε στην Ιαπωνία που επίσης χρειάζονταν τέτοια συστήματα. Την ίδια περίοδο ζητήσαμε αρκετό υλικό από τις ΗΠΑ, μεταξύ αυτών M1A2 Ambrams, M2 Bradley, MLRS κοκ. H ανάγκη όμως των AAVP7A1 συνεχώς και γινόταν πιο πιεστική.
Πέρσι σε διάφορες συναντήσεις της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ με ομόλογους των ΗΠΑ, φαίνεται ότι τα AAVP7A1 ήταν τελικά πολύ ψηλά στην λίστα. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του περιοδικού μας, οι ΗΠΑ αποφάσισαν να αποδεσμέσουν αριθμό 30+ οχημάτων του τύπου AAVP-7A1 (η βασική έκδοση), που θα συμπεριλαμβάνουν όμως και οχήματα AAVC-7A1 (διοίκησης) και AAVR-7A1 (περισυλλογής). Τα οχήματα φέρουν οπλισμό έναν εκτοξευτή βομβίδων Μκ19 των 40 χιλιοστών, καθώς και ένα πολυβόλο Μ2ΗΒ των 0.50 ιντσών. Ο τελικός αριθμός που θα παραχωρηθεί στην Ελλάδα θα γίνει γνωστός λίαν συντόμως.
To AAV-7 είναι η λύση που έχουν επιλέξει οι δυνάμεις Πεζοναυτών σε πολλές χώρες (U.S. Marine Corps photo by Cpl. Paul S. Martinez/Released)
Το πλέον ενδιαφέρον όμως στοιχείο της είδησης που έχουμε στην διαθεσή μας είναι πως τα οχήματα θα «αξιοποιηθούν» πριν την παράδοσή τους στους Έλληνες Πεζοναύτες. Δηλαδή σε γίνουν πλήρως λειτουργικά με μάλιστα με χρήματα του αμερικανικού δημοσίου με συντήρηση επιπέδου εργοστασίου βάσης..
AAV-P7/A1 Assault του 22nd Marine Expeditionary Unit (MEU) από το USS Arlington (LPD-24). Όπως μπορούμε να δούμε, το τεθωρακισμένο τα καταφέρνει περίφημα στο νερό (U.S. Marine Corps photo by Staff Sgt. Andrew Ochoa)
Κάτι εξίσου ενδιαφέρον είναι πως σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, τα οχήματα αποκτώνται και «αξιοποιούνται» ως αντίτιμο ενοικίου για την χρήση της Βάσης της Σούδας. Αν ισχύει αυτή η εξέλιξη, είναι η πρώτη φορά εδώ και αρκετό καιρό που οι ΗΠΑ, φανερά τουλάχιστον, προσφέρουν υλικό σε αντάλλαγμα της χρήσης της Βάσης. Αν μη τι άλλο, είναι μια θετική εξέλιξη, αλλά ελπίζουμε όχι η τελευταία!
AAV-P7/A1 αφού έχουν αφήσει το πλοίο εξόρμησης, και πλησιάζουν την ακτή. Τα οχήματα μπορούν να πλέουν και με κατάσταση θάλασσας 5 (U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Carl King Jr./Released)
Σε κάθε περίπτωση, θα αναβαθμιστεί η ικανότητα επέμβασης της Ταξιαρχίας Πεζοναυτών σε κρίσιμα σημεία την κρίσιμη στιγμή. Τονίζουμε πως τα AAV μπορούν να επιπλέουν σε Κατάσταση Θάλασσας 5, ενώ επίσης μπορούν να «κολυμπούν» για 20 ναυτικά μίλια. Με τα οχήματα αυτά, η δυνατότητα αντεπίθεσης, και ανακατάληψης περιοχών αυξάνεται δραματικά, και επιτέλους οι Έλληνες Πεζοναύτες αποκτούν ένα σημαντικό μέσο για την ανάπτυξή τους στην ακτή. Τα σενάρια προβλέπουν εξασφάλιση των ακτών με την βοήθεια των AAV, και μετά προσέγγιση των αρματαγωγών που θα φέρουν ενισχύσεις, άρματα μάχης και ΤΟΜΠ (γιατί ως γνωστόν δεν έχουμε ανακαλύψει ακόμη τα ΤΟΜΑ).
Σε μια παράλληλη αλλά άκρως σχετική εξέλιξη, το περασμένο καλοκαίρι υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας της Ελλάδας με την Ιταλία και Ισπανία στον τομέα των αμφίβιων/αποβατικών επιχειρήσεων εντός των κόλπων του ΝΑΤΟ στην περιοχή της Μεσογείου. Σε πρώτη φάση προβλέπεται η διεξαγωγή κοινών ασκήσεων, αντίστοιχων με αυτές που γίνονται στην βόρεια Ευρώπη από την Συμμαχία και με στόχο την προετοιμασία για την ταχεία μεταφορά δυνάμεων σε περίπτωση κρίσης. Ιταλία και Ισπανία βέβαια διαθέτουν ισχυρές δυνάμεις πεζοναυτών με κατάλληλα μέσα και πλοία αποβατικών επιχειρήσεων. Επιθυμία του ΓΕΕΘΑ είναι η προσκόλληση της Ελλάδας σε αυτό το πλαίσιο και η απόκτηση των ΑΑV θα συμβάλει αποφασιστικά προς αυτή την κατεύθυνση.

kerberos-hellas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου