Μετά τη θριαμβευτική πρώτη πτήση του πέρυσι, το ευρωπαϊκό UCAV(-D) nEUron πέρασε μάλλον στην αφάνεια και σπάνια εμφανίζονται ειδήσεις του. Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος πάντως συνεχίζει τις δοκιμές του, αν και με μεγάλα διαλειμματα (απαραίτητα για την ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων των δοκιμών και το γεγονός ότι είναι ένα και μοναδικό πρωτότυπο) όπως προβλέπεται από το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος. Το nEUron βρισκόταν μέχρι και πρόσφατα ακόμη σε γαλλικά χέρια, αν και το τελευταίο προβλέπει την υλοποίηση δοκιμών στην Ιταλία και Σουηδία, τους δυο από τους μεγαλύτερους εταίρους στην κοινοπραξία. Είναι πάντως σχεδόν σίγουρο ότι στο επερχόμενο Bourget, στα μέσα του μήνα, θα υπάρξει περισσότερη ενημέρωση για τις πρόσφατες εξελίξεις.
kerberos-hellas
Να υπενθυμίσουμε (για άλλη μια φορά) ότι το nEUron δεν είναι πρωτότυπο ενός προγράμματος που θα οδηγήσει τελικά (άμεσα) σε παραγωγή, όπως κάποιοι ελληνικοί ιστότοποι εξακολουθούν να υποστηρίζουν. Δεν έχει καν ορατή συνέχεια, καθώς αφορά ένα και μοναδικό αεροσκάφος επίδειξης τεχνολογίας που μοιράζεται ανάμεσα στους Ευρωπαίους εταίρους του προγράμματος, θεωρητικά και της ΕΑΒ. Και λέμε θεωρητικά διότι είναι άγνωστο (και μάλλον αμφίβολο) εάν τα συνολικά αποτελέσματα θα γίνουν κοινό κτήμα όλων των εταίρων, καθώς η αρχική συμφωνία συνεργασίας αφορά την τεχνογνωσία στους τομείς που ο καθένας από αυτούς έχει αναλάβει.
Ποια μπορεί να είναι η επόμενη ημέρα για το nEUron; Η Ευρώπη προφανώς βρίσκεται πολύ πίσω από τις ΗΠΑ στον τομέα των UAV/UCAV, αποτέλεσμα και της πολυδιάσπασης των προσπαθειών αλλά και στόχων . Είναι χαρακτηριστικό ότι στο nEUron δεν μετέχει ούτε το Ηνωμένο Βασίλειο (που επιδιώκει το αντίστοιχο πρόγραμμα Taranis), ούτε η Γερμανία. Από την άλλη Γαλλία και Βρετανία έχουν ήδη ένα πλαίσιο συμφωνίας αμυντικής συνεργασίας που περιλαμβάνει και UAV/UCAV αυτής της κατηγορίας. Άρα στον άξονα αυτό θα μπορούσε να υπάρξει μια ευρωπαϊκή συνεργασία που θα συνασπίσει όλες τις προσπάθειες και ανάγκες για την δημιουργία ενός ευρωπαϊκού προγράμματος, διαδόχου στα nEUron και Taranis.
Πόσο κοντά είναι αυτό;
Όχι και τόσο και με τις ευνοϊκοτερες προβλέψεις προς το τέλος της δεκαετίας.
Πρόσφατα ο Γάλλος υπουργός Άμυνας κος Jean-Yves Le Drian «ευχήθηκε» η «γαλλική αεροπορία να μεταπέσει σταδιακά σε μη επανδρωμένα αεροσκάφη με την αντικατάσταση τελικά όλων των επανδρωμένων μαχητικών μετά το 2030 με UCAV». Ο κος Drian βέβαια έκανε τις παραπάνω δηλώσεις υπερασπιζόμενος την γαλλική πρόθεση για αγορά MQ-9 Reaper, όπου ο οπλισμός των αεροσκαφών εναπόκειται στην… τελική αμερικανική έγκριση παραδεχόμενος ταυτόχρονα ότι η Ευρώπη βρίσκεται τραγικά πίσω στον συγκεκριμένο τομέα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου