24 Δεκ 2012

Neuron II > Νέο Ευρωπαϊκό Σούπερ Μαχητικό υπό ανάπτυξη με Ελληνική συμμετοχή - Ένα ιπτάμενο ρομπότ που θα ανοίγει τρύπες στην αεράμυνα του εχθρού

Νέο Ευρωπαϊκό Σούπερ Μαχητικό υπό ανάπτυξη - με τη ενεργό συμμετοχή της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας.  Είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο προηγμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη στον κόσμο, συγκρίσιμο σε μέγεθος με επανδρωμένα αεροσκάφη.  Νέο Ευρωπαϊκό Σούπερ Μαχητικό υπό ανάπτυξη - με τη ενεργό συμμετοχή της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο προηγμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη στον κόσμο, συγκρίσιμο σε μέγεθος με επανδρωμένα αεροσκάφη.
 


Neuron II: Μυστικό στρατιωτικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη μη επανδρωμένων εναέριων πλατφόρμων που θα επιτρέπουν την αποτελεσματική διείδυση στον εχθρικό εναέριο εναέριο χώρο, καθώς και τον αυτόνομο ή μετά από εντολή, βομβαρδισμό στόχων εδάφους. Ένα ιπτάμενο ρομπότ που θα ανοίγει τρύπες στην αεράμυνα του εχθρού.


H παρθενική πτήση του μη επανδρωμένου μαχητικού-πρόδρομου μιας νέας γενιάς μαχητικών αεροσκαφών, το οποίο θα αντικαταστήσει τα σημερινά ευρωπαϊκά μοντέλα Rafale, Gripen και Eurofighter - ένα ιστορικό ορόσημο της αεροναυπηγικής βιομηχανίας στην Ευρώπη. Οι εταιρικές χώρες, συμπεριλμβανομένης της Ελλάδας, θέλουν με το νέο stealth μαχητικό-βομβαρδιστικό να εξασφαλίσουν ότι οι Ευρωπαίοι μπορούν να ανταγωνιστούν στην μελλοντική τεχνολογία - και στα πεδία των μαχών.
Η European Aeronautic Defence & Aerospace Group και η γαλλική εταιρεία Dassault Aviation, ως γενικός ανάδοχος, ξεκίνησαν το πρόγραμμα με την υπογραφή μιας συμφωνίας συνεργασίας τον Ιούνιο του 2004. Η ίδια εταιρεία Dassault Aviation ανακοίνωσε ότι το μοντέλο επίδειξης των στρατιωτικών UAV θα καλείται Neuron.
Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος που είναι εξοπλισμένο με δορυφορικά και αδρανειακά συστήματα πλοήγησης, ζεύξη δεδομένων, πολύπλοκες κατασκευές από ανθρακονήματα, καθώς και εσωτερικούς κόλπους όπλων, με ικανότητα αυτόματης ανίχνευσης/αναγνώρισης για τον ακριβή προσδιοριμό στόχων στο έδαφος, εκτέλεσε άψογα την πρώτη του πτήση την 1η Δεκεμβρίου 2012. Το αεροσκάφος, μια ιπτάμενη πτέρυγα χωρίς κάθετο σταθερό, πέταξε για 25 λεπτά υπό την εποπτεία δύο πιλότων δοκιμών σε ένα επίγειο σταθμό ελέγχου. Κατά την πτήση πραγματοποιήθηκε μια σειρά από δοκιμές, συμπεριλαμβανομένου του ελέγχου πτήσης - απόρροια του προγράμματος Falcon 7X.
Η τεχνολογία εξασφαλίζει ότι η υπογραφή ραντάρ του Neuron είναι ισοδύναμη με εκείνη ενός σπουργιτιού, χάρη στην σχήμα της ατράκτου, της απόκρυψης του κινητήρα από την ανίχνευση θερμικών αισθητήρων, της επίστρωσης της επιφάνειας του και την ενσωμάτωση των κεραιών στην άτρακτο.

Το δέλτα-φτερωτό stealth μη επανδρωμένο όχημα λειτουργεί ως πλατφόρμα επίδειξης για την ανάπτυξη, την ολοκλήρωση και την επαλήθευση τεχνολογίας UCAV (Dassault). Το πρόγραμμα ανάπτυξης ενός πρωτότυπου στο ποσό των 300 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτήθηκε από κοινού από τις χώρες που έχουν υπογράψει τις σχετικές συμβάσεις. Η Ελλάδα εντάχθηκε στο πρόγραμμα τον Ιανουάριο του 2003. (Dassault).


Μετά από αυτή την πρώτη πτήση, το Neuron θα συνεχίσει τις δοκιμές στη Γαλλία μέχρι το 2014, οπότε και θα σταλεί στη Σουηδία για μια σειρά δοκιμών επιχειρησιακού χαρακτήρα, και στη συνέχεια στην Ιταλία για την ολοκλήρωση των πτητικών δοκιμών. Η δεύτερη προγραμματιζόμενη πτήση αναμένεται σε τέσσερις μήνες. Συνολικά περί τις 80 πτήσεις θα πραγματοποιηθούν στην Γαλλία, με τις υπόλοιπες 20 πτήσεις να λαμβάνουν χώρα στην Σουηδία και στην Ιταλία, συμπεριλαμβανομένων των δοκιμών με λέιζερ-κατευθυνόμενες βόμβες.
Το δέλτα-φτερωτό stealth μη επανδρωμένο όχημα λειτουργεί ως πλατφόρμα επίδειξης για την ανάπτυξη, την ολοκλήρωση και την επαλήθευση τεχνολογίας UCAV (μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα μάχης). Ως εκ τούτου, το ίδιο το πρωτότυπο δεν αναμένεται να εισέρθει στην παραγωγική διαδικασία, και να καταστεί επιχειρησιακό. Αντίθετα, το αεροσκάφος θα χρησιμοποιηθεί ως ένα σκαλοπάτι για το μελλοντικό αυτόνομο μαχητικό stealth που θα παραχθεί μελλοντικά στην Ευρώπη. Πλησιέστερος ανταγωνιστής του Neuron είναι το Northrop Grumman X-47 που αναπτύσσεται για το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό.
Το πρόγραμμα ανάπτυξης ενός πρωτότυπου στο ποσό των 300 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτήθηκε από κοινού από τις χώρες που έχουν υπογράψει τις σχετικές συμβάσεις. Η Ελλάδα εντάχθηκε στο πρόγραμμα τον Ιανουάριο του 2003. Από τον Ιούνιο του 2005, έξι χώρες είναι εταίροι στο πρόγραμμα: Γαλλία (EADS και Dassault Aviation), Σουηδία (Saab Aerosystems), Ελλάδα (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία), Ιταλία (Alenia Aeronautica), Ελβετία (RAUG) και Ισπανία (EADS ). Το κόστος ολοκλήρωσης του πρώτου πρωτότυπου εκτιμάται στα 406 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το συνολικό πρόγραμμα απορρόφησε πάνω από 430 εκατομμύρια ευρώ. Το Neuron έλαβε επίσημα το πράσινο φως από τον γαλλικό οργανισμό αμυντικών προμηθειών (DGA) το Φεβρουάριο του 2006.
Πρόγραμμα
Η εταιρεία Dassault Aviation είναι ο κύριος ανάδοχος του έργου και είναι υπεύθυνη για το συνολικό σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική του συστήματος, του συστήματος ελέγχου πτήσης και την τελική συναρμολόγηση μαζί με τις πτητικές δοκιμές και αυτές στο έδαφος. Οι δυνατότητες διάρθρωσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών καταπολέμησης της εταιρείας Dassault Aviation είχαν τεκμηριωθεί με την πειραματική ανάπτυξη και δοκιμή του προγράμματος AVE. Η Dassault ξεκίνησε το πρόγραμμα LogiDuc AVE το 1999.

Από τον Ιούνιο του 2005, έξι χώρες είναι εταίροι στο πρόγραμμα: Γαλλία (EADS και Dassault Aviation), Σουηδία (Saab Aerosystems), Ελλάδα (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία), Ιταλία (Alenia Aeronautica), Ελβετία (RAUG) και Ισπανία (EADS ).Η εταιρεία Dassault Aviation είναι ο κύριος ανάδοχος του έργου και είναι υπεύθυνη για το συνολικό σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική του συστήματος, του συστήματος ελέγχου πτήσης και την τελική συναρμολόγηση μαζί με τις πτητικές δοκιμές και αυτές στο έδαφος (Dassault).


Τον Δεκέμβριο, η σουηδική κυβέρνηση αποφάσισε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα και διέθεσε για το σκοπό αυτό 750 εκατομμύρια κορώνες Σουηδίας, εκ των οποίων 600 εκατομμύρια χρηματοδοτήθηκαν από την Saab. Η Saab έχει δημιουργήσει μια ισχυρή βάση στην τεχνολογία UAV και UCAV με το πρόγραμμα επίδειξης SHARC (Swedish Highly Advanced Research Configuration), FILUR UAV (Flying Innovative Low-observable Unmanned Research), EuroMALE UAV (European Medium-Altitude Long-Endurance) με την EADS και την δημιουργία ενός ερευνητικού κέντρου για την ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών - μια συνεργασία με το πανεπιστήμιο στο Linkoping.
Η Saab Aerosystems είναι υπεύθυνη για το συνολικό σχεδιασμό, την άτρακτο, τα ηλεκτρονικά συστήματα, το σύστημα καυσίμων, το σύστημα ελέγχου πτήσης, την καταλληλότητα για χρήση κατά την πτήση, τον έλεγχο αντοχής υλικού, ωφέλιμο φορτίο, το σχεδιασμό, κατασκευή, καθώς και τις δοκιμές στο έδαφος και κατά την πτήση. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας του Neuron είναι πολύτιμη για τον προβλεπόμενο εκσυγχρονισμό του μαχητικού Gripen. Η Saab ήλπιζε να χρησιμοποιήσει το τρισδιάστατο ραντάρ αεράμυνας Giraffe για την αξιολόγηση των χαρακτηριστικών stealth του Neuron.
Τον Μάρτιο του 2004, η ΕΑΒ και η Dassault είχαν υπογράψει ένα μνημόνιο κατανόησης, το οποία αργότερα έγινε το πρόγραμμα για το Neuron. H EABείναι υπεύθυνη για την εκτέλεση έργου στον κινητήρα, σε τμήματα της ατράκτου και την κατασκευή του εξοπλισμού δοκιμών. (Dassault)Τον Μάρτιο του 2004, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και η Dassault Aviation είχαν υπογράψει ένα μνημόνιο κατανόησης σχετικά με το πρόγραμμα UCAV της Dassault, το οποία αργότερα έγινε το πρόγραμμα για το Neuron. Σύμφωνα με τους όρους του μνημονίου, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία είναι υπεύθυνη για την εκτέλεση έργου στον κινητήρα, σε τμήματα της ατράκτου και την κατασκευή του εξοπλισμού δοκιμών.
Η RUAG στην Ελβετία είναι υπεύθυνη για τον οπλισμό και την αεροδυναμική σήραγγα δοκιμών. Η Alenia Aeronautica στην Ιταλία είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη των συστημάτων τροφοδοσίας, το σύστημα συλλογής δεδομένων για τον έλεγχο στον αέρα, την ανάπτυξη του κόλπου όπλων και τον έλεγχο της πτήσης. Η EADS-CASA εκτέλεσε έργο στην κατασκευή της πτέρυγας, και ανέλαβε την ολοκλήρωση της ραδιοζεύξης και του σταθμού ελέγχου στο έδαφος. Το 2005, η Τουρκία υπέβαλε επίσης μια επίσημη αίτηση για να συμμετάσχει στο πρόγραμμα για το UAV, αλλά λόγω πολιτικών κυρίων λόγων, δεν υπήρξε θετική ανταπόκριση.

Το Neuron αντιπροσωπεύει πολλές πρωτιές για τις αεροδιαστημικές βιομηχανίες των χωρών που συμμετέχουν, καθώς είναι το πρώτο UCAV που αναπτύχθηκε μέσω της συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών και το πρώτο μαχητικό αεροσκάφος εξ ολοκλήρου σχεδιασμένο και αναπτυγμένο σε μια ψηφιακή πλατφόρμα.Το αεροσκάφος θα είναι σε θέση να φέρει δύο κατευθυνόμενες βόμβες 250 κιλών σε δύο εσωτερικούς κόλπους. Με την σημερινή μορφή της στρατηγικής σκέψης, τα UCAV ενδέχεται να αναλάβουν δράση κατά την πρώτη ημέρα μιας υποτιθέμενης σύγκρουσης, για να καταστρέψουν την αεράμυνα του αντιπάλου, αλλά δεν αναμένεται να αντικαταστήσουν πλήρως τα επανδρωμένα αεροσκάφη.


Τον Ιούνιο του 2005, η αεροδιαστημική εταιρεία Dassault Aviation υπέγραψε μια σύμβαση με την γαλλική εταιρία Thales για την ανάπτυξη ενός πομπού υψηλής συχνότητας δεδομένων για το πρόγραμμα Neuron. Το σύστημα συνδέει τον σταθμό ελέγχου στο έδαφος με το μη επανδρωμένο αεροσκάφος με υψηλής συχνότητας πρωτόκολλα ΝΑΤΟ STANAG 7085 και πομπό χαμηλής συχνότητας. Το κανάλι υψηλής συχνότητα παρέχει ασφαλή μετάδοση των δεδομένων (βίντεο, εικόνες και δεδομένα από ραντάρ) και εντολές ελέγχου. Ο πομπός χαμηλής συχνότητας χρησιμοποιεί ασφαλείς τεχνολογίες και διαφορετικές ζώνες συχνοτήτων για να εξασφαλίσει την ακεραιότητα των δεδομένων.
Το έργο αντιπροσωπεύει πολλές πρωτιές για τις αεροδιαστημικές βιομηχανίες των χωρών που συμμετέχουν, καθώς είναι το πρώτο UCAV που αναπτύχθηκε μέσω της συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών και το πρώτο μαχητικό αεροσκάφος εξ ολοκλήρου σχεδιασμένο και αναπτυγμένο σε μια ψηφιακή πλατφόρμα.
Περιγραφή
Ο σχεδιασμός του Neuron θυμίζει το βομβαρδιστικό Northrop Β-2. Είναι σχεδιασμένο βάσει της αρχιτεκτονικής της ιπτάμενης πτέρυγας, το στόμιο εισόδου του κινητήρα βρίσκεται στην κορυφή της ατράκτου. Είναι πολύ μεγαλύτερο και πολύ πιο προηγμένο από άλλα γνωστά συστήματα, όπως το αμερικανικό MQ-1 Predator. Τα σημερινά μοντέλα όπως το Predator και η ένοπλη έκδοσή του που καλείται Reaper, παρουσιάζουν δύο σοβαρά μειονεκτήματα: Είναι εύκολο να εντοπιστούν από το ραντάρ του εχθρού και είναι πολύ δυσκίνητα, γιατί ωθούνται από έλικες. Το Reaper για πράδειγμα, επιταχύνει μόνο σε περίπου 300 χλμ/ώρα.
Το Neuron μοιάζει με το AVE-C, το οποίο είναι το δεύτερο πρωτότυπο της Dassault – πρότζεκτ Petit Duc ("Μικρός Δούκας"). Είναι παρακινδευμένο να αναφερθεί χωρίς περισσότερες αποχαρακτηρισμένες πληροφορίες ότι το Neuron είναι και παράγωγό του.
Το δέλτα-φτερωτό stealth μη επανδρωμένο όχημα λειτουργεί ως πλατφόρμα επίδειξης για την ανάπτυξη, την ολοκλήρωση και την επαλήθευση τεχνολογίας UCAV. Ως εκ τούτου, το ίδιο το πρωτότυπο δεν αναμένεται να εισέρθει στην παραγωγική διαδικασία, και να καταστεί επιχειρησιακό. Αντίθετα, το αεροσκάφος θα χρησιμοποιηθεί ως ένα σκαλοπάτι για το μελλοντικό αυτόνομο μαχητικό stealth που θα παραχθεί μελλοντικά στην Ευρώπη. Το μήκος της ατράκτου είναι περίπου 10 μέτρα και το άνοιγμα των φτερών περίπου 12,5 μέτρα - ελαφρώς μεγαλύτερο από ένα Mirage 2000. Η επιφάνεια της πτέρυγας είναι στην περιοχή των 50m2, σε σύγκριση με 36m2 για το X-45A και 58m2 για το X45C. Το βάρος είναι περίπου 4.500 κιλά, και με ένα πλήρες ωφέλιμο φορτίο μπορεί να είναι έως 7.700 κιλά.
Το αεροσκάφος θα είναι σε θέση να φέρει δύο κατευθυνόμενες βόμβες 250 κιλών σε δύο εσωτερικούς κόλπους. Με την σημερινή μορφή της στρατηγικής σκέψης, τα UCAV ενδέχεται να αναλάβουν δράση κατά την πρώτη ημέρα μιας υποτιθέμενης σύγκρουσης, για να καταστρέψουν την αεράμυνα του αντιπάλου, αλλά δεν αναμένεται να αντικαταστήσουν πλήρως τα επανδρωμένα αεροσκάφη.
Το Neuron αναμένεται να είναι σε θέση να παραμείνει στον αέρα για αρκετές ώρες στο υψηλό φάσμα της υποηχητικής ταχύτητας, δηλαδή σε ένα μέγιστο 70-80% της ταχύτητας του ήχου (η ταχύτητα του ήχου στον αέρα είναι 1.100-1.200 χλμ/ώρα). Το Neuron θα ελέγχεται από τους επίγειους σταθμούς ελέγχου αλλά και από μαχητικά αεροσκάφη, όπως το γαλλικό Rafale και το σουηδικό Gripen.
Κινητήρας
Αρχικά προορίζονταν να εγκατασταθεί ο κινητήρας Snecma M88, ο οποίος βρίσκεται σε χρήση με το γαλλικό μαχητικό Rafale. Σε σύγκριση με τα αμερικανικά προγράμματα X-45C και X-47B (παράγωγά του προγράμματος J-UCAS) αυτό επιτρέπει μια πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Για άγνωστο λόγο, το 2006 ο σχεδιασμός άλλαξε.
Είναι εξοπλισμένο με δύο κινητήρες τζετ Adour Mk 951(29 kN) , μιας κοινοπραξίας η οποία αποτελείται από την βρετανική εταιρεία Rolls-Royce Group και την γαλλική εταιρεία Turbomeca (RRTM - Rolls-Royce Turbomeca Limited). Κινητήρες τύπου Adour Mk 951 έχουν ήδη εγκατασταθεί σε πάνω από 100 αεροσκάφη.
Τι ακριβώς είναι το Neuron;
Είναι το πρώτο μεγάλο πρόγραμμα επίδειξης υψηλής τεχνολογίας που έχει αναπτυχθεί στην Ευρώπη και παράλληλα πρόκειται για την τεχνολογία πρόδρομο του επόμενης γενιάς μαχητικού, στο πλαίσιο του πρότζεκτ FCAS, το οποίο με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αναμένεται να διαδεχθεί τα υφιστάμενα ευρωπαϊκά μαχητικά - Rafale, Eurofighter και Gripen.
Το υφιστάμενο Neuron I είναι ένα πρόγραμμα για την επίδειξη τεχνολογιών των μελλοντικών μη επανδρωμένων μαχητικών αεροσκαφών. Προορίζεται να επαληθεύσει την ωριμότητα και την αποτελεσματικότητα της συνεργασίας και των τεχνικών λύσεων. Στόχος είναι ένα σπονδυλωτό, αξιόπιστο ηλεκτρονικό σύστημα από το εμπόριο (COTS, Εμπορικό-Από-Το-Ράφι), με σπονδυλωτή αρχιτεκτονική υπολογιστών επί του σκάφους, και με ένα λογισμικό υψηλής απόδοσης. Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος θα πρέπει να είναι σε θέση να ενεργεί αυτόνομα στο πεδίο της μάχης και να επιτρέψει αποστολές αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους εντός ενός δικτυοκεντρικού πολέμου. Εκτός από την ανάπτυξη ενός συστήματος stealth (ραντάρ και υπέρυθρο), το σύστημα ολοκληρώνεται από εσωτερικές αποθήκες με λέιζερ κατευθυνόμενων όπλων.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για το πρόγραμμα είναι ο περιορισμένος προϋπολογισμός του. Εν τω μεταξύ, η Dassault έχει κάνει έκκληση για χρηματοδότηση από τις ενδιαφερόμενες κυβερνήσεις για το νέο πρόγραμμα επίδειξης, προκειμένου να διατηρηθεί η αποκτηθείσα τεχνογνωσία.
Το επόμενο βήμα αναμένεται να είναι η ανάπτυξη ενός προγράμματος επίδειξης, όχι μόνο τεχνολογίας, αλλά τεχνικών και λειτουργικών ζητημάτων, και προπάντων η σύνδεση αυτών σε ένα κοινό, ευρωπαϊκό έργο. Μετά το 2014, αναμένεται ένα πρόγραμμα προετοιμασίας ενός πραγματικού σχεδίου ευρωπαϊκού UCAV (DGA/COMM).Το επόμενο βήμα αναμένεται να είναι η ανάπτυξη ενός προγράμματος επίδειξης, όχι μόνο τεχνολογίας, αλλά τεχνικών και λειτουργικών ζητημάτων, και προπάντων η σύνδεση αυτών σε ένα κοινό, ευρωπαϊκό έργο. Μετά το 2014, με την ονομασία "Neuron II", αναμένεται ένα πρόγραμμα προετοιμασίας ενός πραγματικού σχεδίου ευρωπαϊκού UCAV, το οποίο θα αφομοιώσει τους καρπούς της δουλειάς που γίνονται σε συνδυασμό με την BAE Systems (πρόγραμμα Taranis).
Οι τεχνολογίες που αναπτύσσονται για το Neuron και το Taranis θα είναι χρήσιμες για την Dassault και την BAE Systems, oι κύριοι ανάδοχοι αυτών των προγραμμάτων, οι οποίες στα τέλη Ιουλίου του τρέχοντος έτους έχουν αναλάβει τη διεξαγωγή όλων των μελετών σκοπιμότητας για το FCAS. Η σύμβαση του Ιουλίου αξίας 13 εκατομμυρίων ευρώ, αφορά την πρώτη φάση αυτού του προγράμματος, το οποίο μπορεί να είναι ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος, ένα επανδρωμένο αεροσκάφος, ή ένα αεροσκάφος που θα μπορούσε να επανδρωθεί.
Με τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα αυτό, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία θέτει τα θεμέλια για τα πολλά υποσχόμενα σχέδια των επόμενων πολλών δεκαετιών.

fox2magazine
http://greeknation.blogspot.gr/2012/12/neuron-ii.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου