MPU RX-4: Το νέο ελληνικό κάθετης απο/προσγείωσης (VTOL)
mini-UAS
Ακόμη ένα σύγχρονο αερόχημα το τρίτο κατά σειρά μέσα σε μία
εξαετία σχεδίασε και ανέπτυξε το Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών &
Στροβιλομηχανών (ΕΜΡΣ) του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, σε
συνεργασία με άλλα ελληνικά Πανεπιστήμια και ιδιωτικές εταιρείες.
Πρόκειται για το mini UAS κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL, Vertical Take-off and Landing) MPU RX-4
το οποίο σχεδιάστηκε, ώστε να μπορεί να επιχειρεί από οποιοδήποτε σημείο, χωρίς
να χρειάζεται η χρήση καταπέλτη ή η εξαπόλυση του από τον χειριστή του αφού
χάρις στην διαμόρφωση του μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα.
Το αερόχημα σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε όπως αναφέρθηκε από
το Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών (ΕΜΡΣ) του Τμήματος
Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, σε συνεργασία με την Ομάδα Μη-επανδρωμένων
Αεροχημάτων UAV-iRC του ΚΕΔΕΚ του ΑΠΘ, το
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ρομποτική όραση), την γνωστή εταιρεία MLS (σταθμός εδάφους) και την
εταιρεία GEOSENSE
(καθορισμός απαιτήσεων και πτητικές δοκιμές).
Το MPU RX-4
αναπτύσσεται στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενου ερευνητικού έργου ΕΣΠΑ, της
δράσης ΕΡΕΥΝΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ-ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και
Εφαρμογής Δράσεων στους τομείς Έρευνας Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας
(ΕΥΔΕ-ΕΤΑΚ) και το όνομα του προγράμματος είναι «Αυτόνομο Φορητό Σύστημα Μη
Επανδρωμένου Αεροχήματος Πολλαπλών Ρόλων» – «Multirole Portable UAS».
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο του ερευνητικού και αναπτυξιακού
προγράμματος Καθηγητή, και Διευθυντή του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών &
Στροβιλομηχανών Κύρο Υάκινθο, το αερόχημα «είναι γεωμετρίας blended-wing-body, σταθερής πτέρυγας», παρέχοντας τη δυνατότητα κάθετης
απογείωσης-προσγείωσης που αποτελεί και τη μεγαλύτερη καινοτομία του έργου.
Το MPU RX-4
έχει μέγιστο βάρος απογείωσης 4 κιλά, μήκος ατράκτου 1 μέτρο, άνοιγμα πτερύγων
1,8 μέτρα και ύψος 200 χιλιοστά. Το MPU RX-4 έχει αυτονομία 2 ωρών, μπορεί να ίπταται με ταχύτητα μέχρι
και 125 χλμ / ώρα και να απο/προσγειώνεται κάθετα όπως αναφέρθηκε αν και είναι
ένα αερόχημα σταθερής πτέρυγας και όχι πολυκόπτερο.
Αυτό επιτυγχάνεται με την χρήση ενός ηλεκτρικού ανεμιστήρα
που βρίσκεται στο κέντρο της ατράκτου του αεροχήματος και δύο περιστρεφόμενους
ηλεκτροκινητήρες που βρίσκονται στους δύο εμπρόσθιους βραχίονες του αεροχήματος
οι οποίοι μπορούν να πραγματοποιήσουν περιστροφή 90 μοιρών.
Ουσιαστικά κατά την απογείωση οι δύο εμπρόσθιοι
ηλεκτροκινητήρες στρέφονται προς τα πάνω και σε συνδυασμό με τον κεντρικό
ανεμιστήρα ανυψώνουν το αερόχημα. Ακολούθως οι δύο ηλεκτροκινητήρες στρέφονται
προς τα εμπρός και επιτρέπουν την πλεύση του αεροχήματος προς τον προορισμό που
επιθυμεί ο χειριστής.
Το αερόχημα είναι πολλαπλών αποστολών όπως επιχειρήσεις
επιτήρησης, χαρτογράφησης, φωτογραμμετρίας και πολιτικής προστασίας και θα
μπορεί να εξοπλιστεί με συγκρότημα αισθητήρων ημέρας/νύκτας, αισθητήρες κλπ. Οι
πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις του πειραματικού πρωτότυπου αναμένονται να
ξεκινήσουν άμεσα.
defence-point.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου