14 Νοε 2016

Αποκλειστικό: Συνέχιση των παραλαβών για τα NH-90


Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του defencenews.gr η Αεροπορία Στρατού μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες θα αρχίσει να παραλαμβάνει τα υπερσύγχρονα ελικόπτερα ΝΗ-90. Η αρχή θα γίνει με την παράδοση των πρώτων τριών ελικοπτέρων που είναι έτοιμα και βρίσκονται έτοιμα προς παράδοση στην έδρα της κατασκευάστριας εταιρείας. 

Τελικώς μετά από διαβουλεύσεις μεταξύ της κατασκευάστριας εταιρείας, της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ με την συμμετοχή του ΓΕΣ καθώς και της Διεύθυνσης Αεροπορίας Στρατού, επιλύεται το πρόβλημα με τις παραδόσεις των ελικοπτέρων ΝΗ-90. Σύμφωνα με τα υφιστάμενα δεδομένα η ελληνική πλευρά θα...
υπογράψει την 5η τροποποίηση της σύμβασης και ακολούθως με την 6η θα ρυθμίζονται τα χρονοδιαγράμματα παραδόσεων των ελικοπτέρων καθώς και το υπόλοιπο της αποπλήρωμης του προγράμματος. Καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισαν οι παρεμβάσεις από τους κύριους Θεολόγο Συμεωνίδη και Κοσμά Βούρη. Πρόκειται για τον αντιπτέραρχο Θεολόγο Συμεωνίδη Διευθυντή του στρατιωτικού γραφείου του Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τον Γενικό Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ πτέραρχο Κοσμά Βούρη. Οι δύο ανωτέρω διαδράματισαν καταλυτικό ρόλο υπερ της συνέχισης των παραδόσεων των ελικοπτέρων και κατά της όποιας περαιτέρω νομικής εμπλοκής με την κατασκευάστρια εταιρεία. Ο ΥΠΕΘΑ δέχθηκε τις εισηγήσεις και πλέον βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της υπογραφής της 5η τροποποίησης της αρχικής σύμβασης ώστε ευθύς αμέσως να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις για την 6η.

Τη δεδομένη χρονική στιγμή προκύπτει κώλυμα αναφορικά με τον τελικό αριθμό των ελικοπτέρων ΝΗ-90 που θα παραληφθούν. Κανονικά βάση της αρχικής σύμβασης και της 5ης τροποποίσης προβλέπεται η παράδοση συνολικά 20 ελικοπτέρων ΝΗ-90. Ήδη έχουν παραδοθεί τα 11 και μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες θα ενταχθούν και τα υπόλοιπα 3. Συνολικά 14. Mέσα σε αυτά τα 14 θα είναι τα και 4 ειδικών επιχειρήσεων. Τι μέλλει γενέσθαι με τα υπόλοιπα έξι ελικόπτερα; Τα σενάρια είναι δύο:

  1. Η παραλαβή και των 20 ελικοπτέρων που είναι άκρως απαραίτητα για την ενίσχυση των ικανοτήτων της Αεροπορίας Στρατού. 
  2. Η παράλαβη 16 ή 17 ελικοπτέρων και το ποσό που αντιστοιχεί για την προμήθεια των άλλων τριών ή τεσσάρων να δοθεί ως σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης (FOS). Δεδομένου πως η FOS για την πενταετία με βάση της ανάγκης της Α.Σ έχει προσδιοριστεί περί τα 60 με 70 εκατομμύρια ευρώ τότε η μη παράδοση 3-4 ελικοπτέρων ΝΗ-90 ισοδύναμει με αυτό το ποσό. Αυτή είναι και η προσωπική θέση του ΥΕΘΑ Πάνου Καμμένου. 

Η αρχική σύμβαση προέβλεψε ορθά την προμήθεια αρχικού πακέτου υποστήριξης 2ετίας για τα οχτώ πρώτα Ε/Π έχοντας γνώμονα :
  1. Το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των Ε/Π
  2. Την 2ετή εγγύηση των Ε/Π
  3. Την 2ετή εγγύηση των ανταλλακτικών

Με την Τροποποίηση 3 η Α.Σ εξασφάλισε όρο σύμφωνα με τον οποίο εάν η σύμβαση FOS, οποιοδήποτε ύψους, υπογραφόταν με την εταιρεία θα έπαιρνε μέσα στην τετραετία χωρίς κόστος ανταλλακτικά/ υπηρεσίες ύψους 20 εκατ. Ευρώ. Με την ανάληψη καθηκόντων ο ΥΕΘΑ ανακοίνωσε το πάγωμα όχι μόνο των παραδόσεων των Ε/Π (μέχρι τον Ιανουάριο 2015 είχαν παραδοθεί 11 Ε/Π και οι παραδόσεις θα ολοκληρώνονταν μέχρι τέλος του 2015), αλλά και την προμήθεια οποιουδήποτε υλικού υποστήριξης των ήδη παραληφθέντων Ε/Π, με αποτέλεσμα:

  1. Να χαθούν τα 20 εκατ. τα οποία θα εδίδοντο ως έκπτωση από την ΝΗΙ σε περίπτωση που το ΥΕΘΑ θα υπέγραφε σύμβαση FOS με την εταιρεία.
  2. Να αρχίσει η απαξίωση των Ε/Π (χαρακτηριστικό είναι ότι ο ΥΕΘΑ δεν έχει ξαναπετάξει με τα Ε/Π αυτά και μάλιστα παρέσυρε σε κοινή πτήση με Ε/Π UΗ-1Η τον ίδιο τον Πρωθυπουργό). Να σημειωθεί ότι είναι ο μόνος που δεν ανεβαίνει στα Ε/Π αυτά ενώ γίνεται ευρεία χρήση από όλους τους αξιωματούχους συμπεριλαμβανομένου και του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Το παράλογο είναι την ίδια στιγμή που ο ΥΕΘΑ απαξιώνει τα Ε/Π, ακούστηκαν τα πλέον ευμενή σχόλια από την εμπλοκή των Ε/Π τόσο σε εθνικές ασκήσεις και αεροδιακομιδές όσο και από την συμμετοχή σε ασκήσεις εκτός Ελλάδος με χαρακτηριστικές περιπτώσεις αυτές του Ισραήλ και την Νατοική άσκηση στην Βουλγαρία. Αξιοπερίεργο είναι ότι αφού πρώτα επεχείρησε την απαξίωση στην συνέχεια ανακοίνωσε την πρόθεση του ΥΕΘΑ να τα πουλήσει σε αραβική χώρα. Αλήθεια με τι επιχειρήματα και σε ποίο τίμημα μετά τα όσα κατά καιρούς δήλωσε σε διάφορα ΜΜΕ ακόμα και στην Βουλή. Πάντως, οποιαδήποτε σκέψη για πώληση των ελικοπτέρων ήταν εξ αρχής μετέωρη διότι οποιαδήποτε πώληση χρειάζονταν την άδεια της Γαλλικής κυβέρνησης ενώ το ίδιο το ΓΕΣ ζητούσε επίμονα τα ελικόπτερα για την καλύψη των επιχειρησιακών απαιτήσεων και αναγκών. Κι όλα αυτή τη στιγμή που το Ελληνικό Δημόσιο, έχει αποπληρώσει περίπου το 70% του συνολικού τιμήματος κι έχει παραλάβει τα παραπάνω από τα μισά ελικόπτερα. 

Οι λύσεις περί της απόκτησης μεταχειρισμένων αμερικανικών ελικοπτέρων όπως τα UΗ-60A ή τα UΗ-60L δεν ήταν καθόλου ανέξοδες. Συντάχθηκαν εκτενείς τεχνοοικονομικές μελέτες που ανέφεραν υψηλά κόστη λόγω παλαιότητας και καταπόνησης του υλικού. Οι Αμερικανοί δεν έδιναν εντελώς δωρεάν τα ελικόπτερα και συν τις άλλοι ήταν σε κατάσταση as is where is κάτι το οποίο σήμαινε επιπλέον κόστη. Επιπροσθέτως, προσδοκούσαν σε συμβόλαια ανταλλακτικών για την τεχνική υποστήριξη των ελικοπτέρων. Τα περισσότερα εξ αυτών ήταν στα όρια του κύκλου επιχειρησιακής ζωής. Το ΓΕΣ έκρινε ότι η πλέον συμφέρουσα λύση για άμεση κάλυψη των αναγκών ήταν η παράδοση των ελικοπτέρων ΝΗ-90. Ως εκ τούτων, αποφασίστηκε η προμήθεια των 10 CH-47 Chinook. 

Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο κύκλος επιχειρησιακής ζωής των Ε/Π είναι 25 χρόνια και σήμερα η Αεροπορία Στρατού διαθέτει:

  1. Ε/Π UΗ-1η ηλικίας πλέον των 40 ετών της εποχής του πολέμου Βιετνάμ
  2. CHINOOK CH-47 ηλικίας πλέον των 30 ετών τα οποία εκσυγχρονίσθηκαν το 1995 παίρνοντας μια σχετική παράταση στην επιχειρησιακή τους ζωή
  3. AH 64A ηλικίας 22 ετών
  4. ΑΗ 64 D ηλικίας 10 ετών

Αναφέρεται ότι ο νόμος που διέπει την σύμβαση Ε/Π ΝΗ90 είναι το ΠΔ284/89. Στο ΠΔ284/89 δεν υπήρχε πρόβλεψη για FOS αλλά για σχετική σύμβαση πλαίσιο στο άρθρο με βάση το οποίο θα μπορούσαν να καλυφθούν ανάγκες FOS. Παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε πρόβλεψη στο ΠΔ 284/89 στην σύμβαση των Ε/Π ΝΗ90 περιελήφθει στο άρθρο 8 σχετική δυνατότητα υπογραφής σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης. Για πρώτη φορά γίνεται συγκεκριμένη μνεία συμβάσεων FOS στον Ν.3978/2011 με πρόβλεψη στο άρθρο 4 «οι συμβάσεις για την εν συνεχεία υποστήριξη συνάπτονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, στο πλαίσιο της διαδικασίας σύναψης της σύμβασης προμήθειας στρατιωτικού εξοπλισμού κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 και αυτοτελώς, εάν η σύμβαση προμήθειας έχει συναφθεί πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, χωρίς πρόβλεψη για εν συνεχεία υποστήριξη

Η πρόβλεψη αυτή έγινε υποχρεωτική με την τροποποίηση του άρθρου 4 στον Ν. 3978:

«1. Οι συμβάσεις για την εν συνεχεία υποστήριξη έχουν ως αντικείμενο ένα ή περισσότερα από τα εξής: τη συντήρηση, τα ανταλλακτικά, τα πυρομαχικά, την εκπαίδευση, τη δυνατότητα εκσυγχρονισμού, την παράταση της διάρκειας ζωής και την αναβάθμιση.
2. Στο πλαίσιο της διαδικασίας σύναψης της σύμβασης προμήθειας στρατιωτικού εξοπλισμού, η αναθέτουσα αρχή υποχρεούται να συνάψει ταυτόχρονα με τη σύμβαση αυτή, με τον ίδιο ή άλλο οικονομικό φορέα, και σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης του προς προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού, η οποία συνίσταται σε:
α) σύμβαση συντήρησης, προμήθειας ανταλλακτικών και εκπαίδευσης, εφόσον απαιτείται, ως εκ της φύσης του προς προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού,
β) σύμβαση προμήθειας ποσότητας πυρομαχικών, εφόσον προβλέπεται να χρησιμοποιούνται από τον προς προμήθεια στρατιωτικό εξοπλισμό,
γ) σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό, την παράταση της διάρκειας ζωής και την αναβάθμιση του προς προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού, εφόσον τα προαναφερόμενα είναι δυνατόν να προβλεφθούν κατά τη σύναψη της σύμβασης προμήθειας του στρατιωτικού εξοπλισμού.»

Η ελληνική απόφαση αφορούσε την προμήθεια 16 ελικοπτέρων της έκδοσης ΤΤΗ και τεσσάρων της έκδοσης ειδικών επιχειρήσεων. Η προμήθεια ενός υπερσύγχρονου μεταφορικού ελικοπτέρου, όπως είναι το NH-90, άνοιξε μια νέα σελίδα στην ιστορία του ΕΣ. Στο σύγχρονο θέατρο επιχειρήσεων, το μεταφορικό ελικόπτερο καλείται να εκτελέσει μια σειρά αποστολών, όπως μεταφορά προσωπικού, οπλικών συστημάτων και υλικού, μεταφορά τραυματιών, ειδικές επιχειρήσεις και έρευνα και διάσωση. Ειδικότερα για την Ελλάδα, η οποία έχει να υπερασπίσει έναν ιδιόμορφο γεωγραφικό χώρο, το ΝΗ90 και γενικότερο το ελικόπτερο αποτελεί εξαιρετικό εργαλείο. Από το 1996 μέχρι σήμερα, η μόνη ουσιαστική ενίσχυση του μεταφορικού στόλου της Αεροπορίας Στρατού (ΑΣ) ήταν η προμήθεια εφτά μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47SD Chinook (έξι σήμερα, μετά την πτώση ενός CH-47SD Chinook). Για τα ελικόπτερα μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, η στασιμότητα ήταν απελπιστική, καθώς η χώρα επιχειρούσεκαι συνεχίζει να επιχειρεί τα παλαιά UH-1H Iroquois και ΑΒ-205.

Η απόφαση για την προμήθεια των NH-90 έβαλε, επιτέλους, τις βάσεις για την μακροπρόθεσμη ανανέωση του αεροπορικού δυναμικού της ΑΣ. Εξίσου σημαντική είναι και η προμήθεια τεσσάρων ελικοπτέρων ειδικών αποστολών. Η απόφαση είναι ορθή, διότι η επιχειρησιακή αξία των συγκεκριμένων ελικοπτέρων είναι πολύ μεγάλη και δίνει τη δυνατότητα στις ελληνικές Ειδικές Δυνάμεις να σχεδιάζουν και να εκτελούν επιχειρήσεις διείσδυσης σε περιοχές στα μετόπισθεν του εχθρού, προσβολής, αναγνώρισης και συλλογής πληροφοριών, καθώς επίσης και κατάδειξης στόχων. Οι αποστολές αυτές, ιδιαίτερα η φάση της μεταφοράς και της απαγκίστρωσης των Ειδικών Δυνάμεων από την περιοχή ενδιαφέροντος, θα μπορούν να πραγματοποιηθούν υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, ημέρα και νύχτα, υπηρεσία την οποία τα UH-1HIroquoisκαι τα AB-205 δεν μπορούν να προσφέρουν. Η συνέχιση των παραδόσεων των ΝΗ-90 και η υπογραφή σύμβασης εν συνεχεία τεχνικής υποστήριξης είναι μια αδήριτη εθνική ανάγκη.

Το ΝΗ-90 είναι αδιαμφισβήτητα το καλύτερο μεταφορικό ελικόπτερο με εξαιρετικές πτητικές επιδόσεις ικανό να εκτελέσει πλειάδα αποστολών με ασφάλεια και επιτυχία. 

Γενικά περί του ελικοπτέρου ΝΗ-90

Το ΝΗ-90 είναι ένα δικινητήριο ελικόπτερο, το οποίο θα αντικαταστήσει μια σειρά παλαιότερης γενιάς ελικοπτέρων τακτικών μεταφορών και ναυτικής συνεργασίας, όπως το UH-1HIroquois, το Puma, το Lynx και το SeaKing. Η πρώτη πτήση του πραγματοποιήθηκε στις 18 Δεκεμβρίου του 1995. Ορισμένες από τις σημαντικότερες τεχνολογικές καινοτομίες του ΝΗ-90 είναι η ευρεία χρήση συνθετικών υλικών, το υψηλό επίπεδο ολοκλήρωσης των επιμέρους συστημάτων, η αεροδυναμική σχεδίαση, τα εξαιρετικά προηγμένα βοηθήματα αποστολής πτήσης και το υψηλό επίπεδο ασφάλειας πτήσης. Το ΝΗ-90 είναι ικανό να επιχειρεί με επιτυχία σε οποιοδήποτε εδαφικό περιβάλλον, υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, ημέρα και νύχτα.

Τόσο στην έκδοση TTH, όσο και στην έκδοση NFH το ελικόπτερο διαθέτει ορισμένα κοινά τεχνικά χαρακτηριστικά:
  • Η άτρακτος είναι κατασκευασμένη από συνθετικά υλικά, παρουσιάζει χαμηλό ίχνος ραντάρ και διαθέτει δύο κεντρικές, εκατέρωθεν των πλευρών, συρόμενες θύρες επιβίβασης-αποβίβασης.
  • Η καμπίνα έχει διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) 4,8 μέτρα x 2,0 μέτρα x 1,58 μέτρα.
  • Ενσωματώνει ενισχυμένες, ανθεκτικές και απομονωμένες δεξαμενές καυσίμων.
  • Διαθέτει ανθεκτικό, συρόμενο σύστημα προσγείωσης.
  • Η κεντρική έλικα είναι κατασκευασμένη από τιτάνιο και έχει τέσσερις συνθετικές έλικες.
  • Ενσωματώνει ολοκληρωμένο σύστημα πλοήγησης, το οποίο βασίζεται στονψηφιακό δίαυλο μεταφοράς δεδομένων MIL-STD-1553B.
  • Ενσωματώνει έγχρωμη οθόνη πολλαπλής χρήσης διαστάσεων 8 x 8 ιντσών.
  • Ενσωματώνει αυτόματο σύστημα ελέγχου και διάγνωσης βλαβών για τη μεγιστοποίηση της αξιοπιστίας και της τεχνικής υποστήριξης.
  • Φέρει δύο κινητήρες με ενσωματωμένο σύστημα ελέγχου FADEC (FullAuthorityDigitalEngineControl). Για τον εκάστοτε πελάτη, υπάρχει δυνατότητα επιλογής μεταξύ των τύπων RTM-322-01/9 και T700-T6E1. Η Ελλάδα έχει επιλέξει τον κινητήρα ΡΤΜ-322-01/9 της Rolls-Royce.
  • Ενσωματώνει εφεδρικό σύστημα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας για την ηλεκτρική ενεργοποίηση των κινητήρων.
  • Έχει δυνατότητα πτήσης με έναν χειριστή κάτω από συνθήκες VFR και IFR.
  • Διαθέτει συστήματα ελέγχου τεχνολογίας fly-by-wire για αυξημένο πτητικό έλεγχο.

H έκδοση ΤΤΗ του ΝΗ-90 αναπτύχθηκε για τη μεταφορά προσωπικού (20 πλήρως εξοπλισμένων στρατιωτών) και υλικού (2,5 τόνοι φορτίου ή ενός ελαφρού οχήματος), αλλά και για την πραγματοποίηση αερομεταφερόμενων αποστολών και αποστολών έρευνας και διάσωσης. Επιπλέον, η κατασκευαστική κοινοπραξία έχει αναπτύξει και μια σειρά ειδικών εκδόσεων, όπως μεταφοράς τραυματιών, ειδικών επιχειρήσεων, ηλεκτρονικού πολέμου, εναέριου σταθμού διοίκησης, μεταφοράς αλεξιπτωτιστών, μεταφοράς VIP και εκπαίδευσης. Στην έκδοση ΤΤΗ, το ΝΗ-90 έχει χαμηλό ακουστικό, υπέρυθρο και ίχνος ραντάρ, ενώ είναι εξοπλισμένο με ολοκληρωμένο σύστημα νυχτερινής πλεύσης, το οποίο αποτελείται από σύστημα FLIR(ForwardLookingInfraRed), από σύστημα νυχτερινής όρασης και σύστημα σκόπευσης και παρουσίασης δεδομένων επί του κράνους. Επιπλέον, στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του ελικοπτέρου περιλαμβάνεται ραντάρ καιρού, ψηφιακός χάρτης, σύστημα προειδοποίησης επερχόμενων εμποδίων, θωρακισμένες θέσεις χειριστών και ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας με ενεργά και παθητικά αντίμετρα.

Επικουρικά και ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη, το ΝΗ-90 ΤΤΗ μπορεί να εξοπλιστεί με οπίσθια ράμπα, προκειμένου να είναι δυνατή η φορτοεκφόρτωση ελαφρού τεθωρακισμένου οχήματος. Το μέγιστο βάρος απογείωσης του ελικοπτέρου είναι τα 10.600 κιλά, ενώ το μέγιστο βάρος απογείωσης μιας τυπικής αποστολής για πτήση σε υψόμετρο 1.000 μέτρα και με θερμοκρασία 15 οC είναι τα 10.000 κιλά. Το βάρος του ελικοπτέρου κενό φορτίου είναι τα 5.945 κιλά, ενώ η μέγιστη μεταφορική ικανότητά του είναι της τάξεως των 2.500 κιλών. Όπως προαναφέραμε, η επιλογή του κινητήρα βρίσκεται μεταξύ του RTM-322-01/9 της Rolls-Royce και του T700-T6E1 της GeneralElectric. Στην πρώτη περίπτωση, η μέγιστη ισχύς είναι της τάξεως των 2 x 2.397 ίππων (συνεχόμενη ισχύς για 30 λεπτά), ενώ η μέγιστη συνεχόμενη ισχύς είναι 2 x 2.228 ίπποι. Στην περίπτωση του κινητήρα της GeneralElectric, η μέγιστη ισχύς είναι της τάξεως των 2 x 2.268 ίππων (συνεχόμενη ισχύς για 30 λεπτά), ενώ η μέγιστη συνεχόμενη ισχύς είναι 2 x 2.114 ίπποι.

Με τον κινητήρα της Rolls-Royce, η μέγιστη ταχύτητα του NH-90 TTH είναι τα 305 km/h, ενώ η οικονομική ταχύτητα πλεύσης είναι τα 260 km/h. Ο μέγιστος ρυθμός ανόδου είναι τα 8,7 μέτρα το δευτερόλεπτο, το μέγιστο ύψος πτήσης είναι τα 2.960 μέτρα, ενώ η μέγιστη εμβέλεια είναι της τάξεως των 800 km ή των 4:35 ωρών πτήσεως. Για μια διαδρομή χωρίς επιστροφή, η μέγιστη εμβέλεια αυξάνεται κατά 50% στα 1.200 km. Με φορτίο βάρους 2.000 κιλών και διατήρηση αποθέματος καυσίμου για πτήση 30 λεπτών, η μέγιστη εμβέλεια του ελικοπτέρου διαμορφώνεται στα 300 km.

Οι διαστάσεις του ελικοπτέρου είναι (μήκος x ύψος x πλάτος) 19,56 μέτρα (έλικες σε περιστροφή) x 5,23 μέτρα (έλικες σε περιστροφή) x 4,52 μέτρα. Η διάμετρος της κύριας έλικας είναι 16,3 μέτρα και της ουραίας έλικας 3,2 μέτρα. Οι διαστάσεις της καμπίνας είναι (μήκος x πλάτος x ύψος) 4,8 μέτρα x 2 μέτρα x 1,58 μέτρα για την τυπική καμπίνα ή 1,82 μέτρα για την έκδοση με υπερυψωμένη καμπίνα. Το εμβαδόν της καμπίνας είναι 15,2 κυβικά μέτρα (τυπική καμπίνα) ή 17,5 κυβικά μέτρα (υπερυψωμένη καμπίνα). Το ελικόπτερο απαιτεί τρία άτομα πλήρωμα, αν και είναι πλήρως λειτουργικό με έναν μόνο χειριστή, ενώ μπορεί να μεταφέρει 20 πλήρως εξοπλισμένους στρατιώτες ή 12 φορεία.

πηγη

kerberos-hellas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου